Porin tärkeimmät kunnalliset kulmakivet

Jeps, elikäs tässä kun on ollut keskustelua (varsin vähäistä) tuosta kunnallisvaaliehdokkuudesta, niin ilmeisesti näyttää hyvin heikolle tilanne Porissa/Satakunnassa?
Ei yhdellä, eikä kahdellakaan kannata kyllä lähteä? Lisäksi kun on itseni lisäksi muutkin ilmoitelleet varsin niukasta kampanjabudjetista…

Mutta, ei koskaan sanota kuitenkaan ei koskaan! Siksipä haluisin silti esittää omat tärkeimmät kulmakivet kunnallisiin asioihin Porissa lähinnä, ehkä hieman sivuten muutakin satakuntaa, ainakin SoTe-asiat.
Olisi mukava, jos muut laittaisivat omia mielipiteitään näistä, ja myös itselle tärkeitä asioita, Näin voisi katsoa, miten lähellä mielipiteet ovat toisiaan? Ja ollaanko oikeassa puolueessa… ? :smile:

Tässä mun lista:

  1. Koulut. Pienet koulut tulisi ehdottamasti säilyttää! Enäjärvi, Reposaari yms, jotka jatkuvasti ovat Kokoomuksen lakkautusuhan alla. En vaan voi ymmärtää, mihin se hekuma perustuu? Kaikki koulut sulautetaan yhteen isoon. Perusteena muka säästöt. Ei ole! Ensinnäkin jo koulukyydeissä tämä tulee maksamaan enemmän. Lisäksi kohtuutonta, että alakoululaisten koulumatkoihin menee jopa 45 min / suunta! Toki jos koulun kunto on huono. Kosteus/homevaurioita jne se voidaan purkaa/remontoida. Purettaessakin tilalle uusi, samalle paikalle. Mutta esim. Mäntyluodon tyhjillään oleva koulu on täysin hyväkuntoinen käsittääkseni? Enäjärven koulua juuri remontoitiin, silti heti oltiin lopettamassa? Joku motiivi (rahallinen) siihen varmasti on, mutten tietenkään tiedä mikä?
    Myös opetusluokkien koko tulisi palauttaa siihen 21 maksimiin. Eikä niinkuin nyt, että jopa 34 hengen luokkakoolla mennään. Opettajat ovat avoimesti sanoneet sen haittaavan yksilöllistä opetusta.
    Samoin asuinalueen asuntojen arvo ja kysyntä laskee, jos koulumatkaa alkaa olla jopa 25 km!

  2. SoTe. Perusterveyden- ja sairaanhoito tulisi säilyttää kunnallisella tasolla. Satasairaala toimii keskussairaalana, mutta pienet lähi terveysasemat tulee säilyttää! Pihlava, Itä-Pori, Noormarkun terveyskeskus vuodeosastoineen. Myös maakunnissa tulee säilyttää ja resursseja lisätä näihin terveysasemiin. Merikarvia, Pomarkku, Kankaanpää jne. Yksityisiltä tarvittaessa auttavat lisäpalvelut ja erikoissairaanhoito. Meillä on hyvä runko, sen päälle on hyvä rakentaa ja uudistaa!
    Vanhusten ja vammaistenhoitoon lisättävä resursseja. Kotisairaanhoitoon eritoten.
    Samoin hammashuollon jonot on saatava pienemmiksi.

  3. Liikunta- ja leikkipaikat. Porissa ilmeisesti lopetettiin leikkipuistojen ylläpito? Miksi? Tämähän on tosi tärkeä paikka lapsille. Tämä täytyy palauttaa ennalleen.
    Liikuntapaikkojen ylläpitoon ja kunnostukseen lisää panoksia. Meillä on hyviä kenttiä, kuntopolkuja, talvella latuja. Mutta suurin osa aika rempallaan. Kaukaloitten laidat lahonneita ja reikiä täynnä. Esim. Preiviikin urheilukentällä oleva ulkokuntosali on huoltoa vaille. Tässäkin, hyvä runko, jonka päälle on hyvä restauroida! Vaikka olenkin jalkapallon harrastaja, ex-pelaaja, nyt valmentaja, en silti kannata UK:n stadionin purkua ja uuden rakennusta. Vanha jo sinällään kattaa tarpeet, etenkin pienellä ehostuksella, remontilla. Jos/kun alueen seurat nousevat esim. Veikkausliigaan, voidaan miettiä uudestaan. Uimahalli myös Pihlavassa on pidettävä yllä.

  4. Kirjastot. Satakunnassa on hieno ja toimiva kirjastoverkko! Joka tarjoaa palveluita vähempivaraisillekin. Tätä pitää vaalia ja kehittää! Eikä missään nimessä lopettaa pieniäkään sivukirjastoja. Ainakin Pihlavan kirjaston lopettamisesta olen joskus kuullut suunnitelmia…

  5. Mistä rahat? No, nyt myönnän, etten tietenkään tiedä mikä on oikeasti rahatilanne? Ja miten paljon mihinkin on budjetoitu? Mutta kummasti näin maallikon silmin rahaa kuitenkin tuntuu ihmeellisempiinkin tarkoituksiin kuitenkin löytyvän? Ja kuten sanottua, nuo koulun lakkautustoimet ei tutkitusti olisi tuoneet edes konkreettista säästöä. Yksi leikkauskohde kyllä löytyy nopeastikin. Nimittäin lentoliikenteen tukeminen Pori-Hki välillä. Se on mielestäni täysin tarpeeton. Niillä rahoilla olisi melkein toteuttanut kaiken tuon edellä mainitsemani. Jos todella miettii lentoreitin hyötyjä, on ne aika olemattomat. Esim. autolla kotiovelta kohteeseen Helsingissä, olet todennäköisesti jopa nopeammin perillä, kuin lentäen. Tämäkin tosiasia.

Ajatuksia?

Olen melkolailla samoilla jäljillä.

Mitä tulee Noormarkun vuodeosastoon on Pihlavasta yhtä pitkä matka keskustaan ja siellä ei ole vuodepaikkoja.

Kannatan myös pienien koulujen ja nykyistä pienempien luokkaryhmien säästämistä. Esim. Kalaholman koulu ollut lakkautus uhan alla ja Touhula rakensi päiväkodin, kylläkin Väinölän puolelle mutta lapset tältä alueelta pääosin käyvät Kalista koska siihen 500-1000m matka ja Väinölän koululle lähes 2km ja pari vaarallista risteystä. Mitä tapahtui? Touhula rakensi toisen päiväkodin viereen kun ensimmäinen tuli välittömästi ylitäytölle. Nyt molemmissa hyvin lapsia, ja mitä tulee yksityisen sektorin palveluntarjontaan mielestäni sitä ei pidä tällä puolen vähentää vaan lisätä koska se on todistetusti edullisempaa.

Mitä tulee rahoitukseen, niin näkisin että tekojäärata kannattaisi kattaa. Niin kaupungin kuin yksityiselläkin rahalla yhteistyössä. Perusteluna se, että tällä hetkellä Venäläiset jääpallo seurat käyvät Ruotsissa harjoittelemassa koska lähempää ei löydy. Tässä kohtaa tullaan myös siihen miksi Pori-Hki lentoliikenne kannattaa säilyttää. Jotta pystytään houkuttelemaan ulkomaalaista rahaa helpommin Poriin. Mikäli yritys toimii Porissa maksaa se veroja myös tänne. Ulkomaalaiset jääpalloseurat esim. toisivat syksyllä rahaa palvelualoille ja nuoret saisivat uusia urheilullisia esimerkkejä. Jalkapallon osalta kunnostaisin tarvittaessa stadionia. Karhuhalli tarvisi kyllä auttamattomasti pientä fiksausta samoin se Iipin jo pitkään ajama urheilutalo. Mutta nämäkin olisi mahdollista verovaroin tehdä jos niitä nyt käytettäisiin avara katseisemmin rakentamiseen, eikä hyvä veli järjestön mukaisesti mikä Wahlmania itseään kiinnostaa.

Veikkaan että Tahkoluotoonkaan ei olisi saatu tuota uutta vanadiinilaitosta jos meillä ei olisi hyvää satamaa ja lentokenttää. Hyvät kulkuyhteydet maailmalle lisäävät isojen yritysten kiinnostusta Suomea ja Poria/Satakuntaa kohtaan.

1 tykkäys

Samaa mieltä Kimmon kanssan lentoliikenteestä. Mikäli haluamme Porin elinkeinotoiminnan koostuvan myös kansainvälisestä yritystoiminnasta, on meillä oltava lentokenttä palvelemaan kansainvälisiä vieraita, ja lentoliikenteestä hyötyvää yritystoimintaa. Tätä nopeaa ja käyttäjälle yksinkertaista yhteyttä ei voida autoilla tai rautateillä muodostaa.
Koulujen lopettaminen on mielestäni Porissa ihan järkevä tapa etsiä säästöjä, mikäli tällä tavoi päästään eroon myös ylimääräisestä kiinteistömassasta. En näe kestävä kehityksenä yllä pitää kouluja, joiden +5 vuoden strategiassa näkyy alle 10 oppilaan aloittavia kouluasteita. Reposaaressa ymmärtääkseni muutaman vuoden päästä on aloittamassa vain muutama oppilas ensimmäisen luokan. Tämän takia kokonaisen koulun ylläpitäminen on taloudellisesti todella raskasta, enkä jaksa uskoa että myöskään koululaiset saavat näin pienestä koulusta enään itselleen hyötyä.
Porille täkeimmät tehtävät seuraavalle kaudelle ovat mielestäni:

  1. Elinkeinopolitiikan parantaminen. Yritysvaikutusten arviointi pitää ottaa takaisin päätöksenteon tukemisen mittariksi. Tätä tehtiin joskus, mutta nyt se hieman taas kangertelee. Jokaisen päätöksen kohdalla pitäisi siis miettiä, miten tämä vaikuttaa paikallisten yritysten toimintaan. Menestyvät yritykset ovat elävän kaupungin elinehto.
  2. Oman toimikentän tehostaminen. Tällä hetkellä kaupungin organisaatio on raskas ja liian tehoton. Kaupungin tulisi tarkastella omaa rakennettaan ja tehdä tarvittavat muutokset. Osa kaupungin tekemästä työstä voidaan tehdä yksityisen toimesta tehokkaammin. Tästä jäävät säästöt voitaisiin osoittaa niille toimialoille, joita kaupungin PITÄÄ tuottaa tasavertaisen hyvinvoinnin takaamiseksi kaupunkilaisille (terveydenhuolto, vanhushuolto, koulutus)
  3. Alueellinen kehittäminen. On hienoa, että Porin kaupunki on nyt asettanut panoksia Yyterin kehittämiseen, sekä kirjurinluotoon. Meillä on kuitenkin myös elävä keskusta. Keskustan toimintojen tukeminen, sekä kiinnostavuuden kasvattaminen pitäisi myös olla osa kaupungin kehittämissuunnitelmaa. Matkailun kannalta on tärkeää, että kaupungin keskusta on elävä niin elinkeinotoiminnaltaan kuin kulttuurillisesti. Se pitää olla helposti saavutettavissa niin autoillen, junalla, lentäen, pyöräillen ja kävellen. Nykyisen toimet parkkipaikkojen karsimisessa, sekä samalla linja-autoliikenteen leikkauksissa eivät käy järkeen. Tuntuu hieman siltä, että strategia on keskustan osalta kadoksissa.
  4. Koulutus. Porin kaupungissa on onnistuttu todella hyvin varsinkin SAMK:n kohdalla. SAMK:n toimintaa pitää tukea ja kehittää edelleen. Tämän lisäksi Porin mainetta yliopistokaupunkina tulee edelleen kehittää. Liian vähän näiden kahden koulun oppilaista jää valmistumisensa jälkeen Poriin töihin. Ymmärrykseni mukaan alle 30%. Tämä prosenttia pitää saada nostettua roimasti.

Meille on hyvää tahtia muodostumassa Satakuntaan tekoälyn ja automatiikan Suomen piilaakso. Tässä kehityksessä on tärkeää pysyä mukana. Vaikka monet työpaikoista on Ulvilassa ja Nakkilassa, sijaitsee kodit kuitenkin Porissa. Pori on koko Satakunnan veturi, ja se pitää myös pitää vetokunnossa. Pori hyötyy koko Satakunnan hyvinvoinnista.

Noista säästöistä liittyen koulujen lakkauttamisiin, en ole tähän päivään mennessä nähnyt mitään konkreettista laskelmaa edes? Koulumatkat pitenee, yli 5 km, on kunnan kustannettava koulukyydit kuitenkin. Lisäksi tullaan jo mainitsemaani inhimilliseen seikkaan, eli mitkään säästöt ei merkitse, kun puhutaan alakoululaisten koulumatkan kestosta, joka pahimmillaan olisi jopa 2 h päivässä! Täysin kohtuutonta.
Tässä(kin) meillä arvopohjat eriävät…

Siitä saadaankin aasinsilta siihen kysymykseen, miten Nytillä tämmöisiä asioita linjataan?
Jos ajatellaan taas hypoteettinen esimerkki. Me olisimme molemmat valtuustossa. 2 hengen valtuustoryhmänä. Arvoilla ja ajattelulla eroa kuin yöllä ja päivällä. Eikä siinä mitään, näinhän se menee monesti, mutta kysymys kuuluukin, miten Nyt äänestäisi koulukysymyksessä? Menisikö se todella niin, että me äänestäisimme eriävästi? Entä mihin äänestäjät tässä voisivat luottaa? :thinking:

1 tykkäys

Tähän varmasti ei ole Liike NYT:ään valmista vastausta. Oletukseni/toivomukseni olisi, että tässä kohtaa tueksemme olisi ojentaa tukku sitä puolueen kuuluttamaa olemassa olevaa tietoa. Tieto toisi näkemystä eri valintojen vaikutuksista kaupungin ja sen asiakkaiden tulevaisuuteen. Tämän tiedon valossa varmasti löytyisi polku, joka olisi molempien osapuolten hyväksyttävissä. Demokratiassahan joutuu silloin tällöin tekemään myös valintoja, jotka eivät ole yhtenevät oman arvopohjan kanssa. Yleensä tämä on mahdollista mikäli sitten jollain toisella osa-alueella (esim tässä tapauksessa lentoliikenne, koulutus, elinkeinopolitiikka) saa oman tahtonta läpi. Kysymys on siis kokonaiskuvasta, eikä yksittäisestä päätöksestä. En näkisi itse ongelmaksi äänestää koulujen lopettamisesta omaa näkemystäni vastaan, mikäli taasen elinkeinopoliittisesti tuettaisiin joltain osin omaa kantaani.
Toki näihin kysymyksiin olisi hyvä olla vastaukset valmiina jo ennen, kuin puolueen kanta tuotaisiin kansan tietoisuuteen :slight_smile: .

1 tykkäys