Ropo Capital

Olen itse - en kerro tarkemmin, koska koskee läheisen ihmisen asioita - joutunut asioimaan Ropo Capitalin kanssa. Onko teistä oikein, että Kuopion Energia ja Kuopion Vesi, noin esimerkkinä, ovat ulkoistaneet laskutuksensa Ropo Capitalille? AVI on saanut kyseisestä yrityksestä kymmenittäin valituksia ja omatkin kokemukseni ovat aika karmivia. Luottotiedoton, perustoimeentulotuella elävä lähimmäinen oli unohtanut maksaa sähkölaskun - oli maksanut kyllä kaikki ennen ja jälkeen tulleet mutta joku 6kk sitten tullut oli unohtunut. Tuloksena sähköt poikki (oma vika tietysti) ja 25% kuukauden toimeentulotuen määrästä Ropolle.
Ymmärrän jos joku Hobby Hall käyttäisi Ropoa, mutta luulisi että Kuopion Energialla ja Kuopion vedellä, joista ei eroon pääse vaikka haluaisi, olisi kohtuullista ja hyvän imagon mukaista, käyttää ihan omaa reskontraa perintään. Jos vaikka joudut kysymän sähkölaskulle maksuaikaa, soitat Ropolle, ja tuskin olen kauhean väärässä jos arvaan että kyseessä on sitten joku maksullinen maksusuunnitelma? Tuo on villi arvaus, korjatkaa jos olen väärässä - toki voin kokeilla ihan huvin vuoksi ja katsoa, mitä tapahtuu. Tässä linkki YLEn juttuun, kannattaa vilkaista: "Meitä kusetetaan” – yrittäjä sai karhukirjeistä tarpeekseen ja haluaa velanperinnän epäkohdat julki | Yle Uutiset | yle.fi

Itsekin olen saanut ko. firman kanssa asioida, kun muuton jälkeen paperiset laskut eivät enää tulleetkaan perille, vaan menivät netpostiin, johon olin kuulemma muuttoilmoituksen yhteydessä sitoutunut. No sen pois saaminen onkin sitten toinen tarina. Mutta Ropoon liittyen niin heidän toimintatapansa on lähettää mahdollisimman nopeasti huomautus, josta voi periä kuluja. Kuitenkin kun heidän kanssaan on tiukkana, niin kulut saa pois kun ne on aiheettomia. Tosin se vaatii itseltä hereillä oloa ja jaksamista, jota ymmärrettävästi kaikilla ei ole. Samoin Ropo on kyllä pyrkinut tekemään prosessista mahdollisimman hankalan etenkin vähän heikommassa asemassa oleville. Pitää käyttää heidän omaa nettipalvelua, jotta asioita saa hoidettua. Itse olen kyllä vain laittanut viestiä heidän asikaspalveluun, koska jo se vastaa lain määrittelemän kirjallisen oikaisun velvoitteen.

Olisiko sitten parempi, että tällaiset kaupungin instanssit käyttäisivät reilumpaa ja helpommin lähestyttävää perintäyhtiötä? Sellaista, jolle asiakkaan maksun viivästyminen ei olisi lottovoitto? Vaikka ihan omaa reskontraa?

Yksi ongelma on myös siinä, että lähimmäiseni teki valtakirjat kaikkiin instansseihin; vuokranantajalle, Kuopion Energialle jne. mutta eipä tajuttu tehdä Ropolle. Siihen loppui helppo asiointi hetkeksi.

En tiedä muista mutta minusta tuollaiset yhtiöt joiden palveluita on pakko käyttää, pitäisi velvoittaa hoitamaan itse omat laskutuksensa.