Seniorit, unohdettu ryhmä?

Minulle on jäänyt vähän avoimeksi se, miten Liike on tuonut esiin seniorien asemaa tai pikemminkin sen parantamista, omaishoitoa jne jne. Saattaa olla että tästä on Liikkeessä keskusteltu tai Liike on tästä keskustellut, mutta syystä tai toisesta asia on mennyt minulta tykkänään ohi.

Tiedän että Liikkeen perusajatukseen kuuluu kaikista huolehtiminen, mutta se on hieman ylimalkainen ja paperilta maistuvaa jargonia. Ohjelmissa puutaan markkinataloudesta, yrittäjyydestä, korruptiosta jne ja toki terveyenhuollostakin, mutta vanhus ja hoivatyöstä ollaan kokolailla hissukseen. Kuuluisiko tämä saada suuremman osuuden Liikkeen puheenvuoroissa? Vai eikä vanhukset ja markkinatalous sovi samaan suuhun?

Lainaus puolueohjelmasta: “Työnsä tehneet vanhukset ovat suora peili yhteiskunnasta.”

Tuo sitaatti on totta; olemme kylmä, vastuuton, rakkaudeton ja itsekäs yhteiskunta jolle kaikkein tärkeimmät asiat ovat toisarvoisia - eli toiset ihmiset, joista tuo sitaatin yhteiskunta koostuu. Olemme sairastuttaneet yhteiskuntamme, mutta kenestä olisi sen korjaajaksi?

Mielestäni suurimpia rikoksia ihmisyyttä vastaan on se, että unohdamme vanhukset - joka käytännössä on jo tapahtunutkin - vaikka he ovat rakentaneet meille sen elinympäristön jossa nyt elämme (ja jota nyt tuhoamme), ovat maksaneet koulutuksemme, ovat meistä pitäneet huolta niin peruselämisen, terveyden kuin turvallisuudenkin puolesta. Käsittämätöntä että näin voi tapahtua, eikä siihen haluta puuttua kuin sivulauseessa, ja vain siksi kun muutkin tekee niin ja se näyttää hyvältä. Konkretiaa ei kellään juurikaan ole.

Tästä olen kovin pahoillani…

Edit:

Haluan lisätä tähän Rosalynn Carterin ajatuksen omaishoidosta.

“Maailmassa on vain neljänlaisia ihmisiä - heitä, jotka ovat olleet omaishoitajia; heitä, jotka ovat omaishoitajia; heitä, joista tulee omaishoitajia ja heitä, jotka tarvitsevat omaishoitajia”.

1 tykkäys

Anteeksi voitteko kertoa asioita lyhyesti ja ytimekkäästi. :man_shrugging:

1 tykkäys

Vaikea esittää kysymyksiä lyhyesti kun niistä ei keskustella eikä varsinaisia avauksia tule, jos näistä keskusteltaisiin niin silloinhan itse keskustelun vuorovaikutus loisi pohjan lyhyille ja nopeille postauksille. Nyt tämä oli mielestäni perusteltua pohjustaa.

Toki voit vastata aiheeseen lyhyesti?