Tule mukaan päättämään!

Liike Nyt rakentaa Suomea, jossa kuuluu järjen ääni. Tämä tarkoittaa sitä, että entistä useampi haluaa ja pääsee osallistumaan päätöksenteon eri vaiheisiin. Se tapahtuu lisäämällä vuorovaikutusta ja tekemällä päätöksenteosta merkittävästi nykyistä avoimempaa. Nettiparlamentti on väline tähän ja uusia keinoja, esimerkiksi mobiilisovellus, on tulossa.

Perustimme Liikkeen aikoinaan siksi, että voisimme ottaa ihmiset paremmin mukaan vaikuttamaan siihen miten Suomessa hoidetaan yhteisiä asioitamme ja miten niistä päätetään. Haluan, että osallistut, olet aktiivinen ja olet mukana päättämässä asioista. Haluan kuulla sinusta ja mielipiteistäsi.

Kiitos, että olet tullut mukaan.

Hjallis

34 tykkäystä

Pieneläkeläisten verotusta kevennettävä. Olen asunut itse ulkomailla (EU:n ulkopuolella) 14 vuotta. En ymmärrä enkä tajua miksi minun pitää maksaa veroa noin reilun 1200 euron summasta työllä ansaitusta bruttoeläkkeestäni, koska verolla ei ole käytännössä mitään vastinetta? Luettelen oikeuteni. Saan äänestää vaikka Liike Nyt:iä eduskuntavaaleissa (en kunnallisvaaleissa), saan äänestää EU-vaaleissa, saan äänestää presidentinvaaleissa ja tulla ilman viisumia Suomeen. Sinä oikeuteni sitten olivatkin. Kuvitellaan tilanne, että jos me nelihenkinen perhe tultaisiin Suomeen mitä lähti noilla tuloilla sitten maksamaan? Koska ei tuolla eläkkeellä elä mitenkään Suomessa nelihenkinen perhe joista kaksi alaikäisiä ja vaimo ei koskaan edes käynyt Suomessa.
Tiedustelin Suomeen muuttoa viime talvena, niin olihan vaikeaa ja ennen coronaa tiedustelu. Itsellä kahden olisi kaiketi kahden kuukauden ventti johonkin Kelaan. Muilla ehkä vielä pitempi tai toinen lapsistani on Suomen kansalaien eli kaksoiskansalaisuus. En omista mitään Suomessa joten lienee joku pakolaiskeskus (heh) olisi ensiasunto tai sitten jos joku hyväsydäminen lahjoittaa asumisen noille noin kahdelle kuukaudelle tai niin kauan, että saan katon päälleni itse. Sanon ihan suoraan, että viihdyn täällä missä nyt olen ja sen että olen selkeästi elintasopakolainen, koska ei tuolla rahalla elä nelihenkinen perhe mitenkään Suomessa. Täällä nippa nappa ja en kuormita Suomea millään tavoin. Heh, valtion kannattaisi tukea ennemmin minua ja poikaani, että pysymme täällä niin se tulisi heille halvemmaksi. :wink:
Tarkoitus oli lähinnä Suomeen tulolle lasten koulutus ja vaimo töihin johonkin jonka jälkeen pois jälleen Suomesta pois kuormittamasta kyseistä “onnelaa”. Etenkin Suomen kielen vuoksi koulutus lapsille ja vaimollekin. Näin saisin 14 vuotta maksamalleni verolle edes jotain konkreettista vastinetta. Samoin oma terveyteni, koska Suomessa on maailmalla kuulemma “ilmainen” terveydenhoito ja se on muutenkin maailman “onnela” jossain rankingissa. Tosi huonosti täytyy mennä muilla kun lukee uutisia sieltä enkä tarkoita pätkän vertaa covid-19 tapausta tässä kohtaa. Paitsi että nyt Suomeen tulo ei onnistu mitenkään koko perheen kanssa.
Itse olen siis työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta kyllä kaiketi jotain pystyn tekemään ja minua ei paljoa luukulta luukulle ravaaminen kiinnosta jota elämä Suomessa olisi jos sinne tulisimme. Joku maahanmuuttaja tai pakolainen pääsee luultavasti Suomeen helpommin kuin kaksi Suomen kansalaista. Tiedustellessani sain melko ynseän vastaanoton ja osa sakista ei edes kunnolla tiennyt miten homma menisi. Ei ainakaan sanottu, että tervetuloa Finlandiaan. Muutenkin noin yleensä Suomi kohtelee ulkosuomalaisia suorastaan törkeästi. En tiedä miten asia on EU:n sisällä.
Se olisi sitten pitempi lista mihin en ole oikeutettu veroa maksavana Suomen kansalaisena.
Vaikka jonkin verran tässä ivaan tai ennemmin suoraan arvostelen systeemiä, niin silti Suomi on rakas kotimaani joka on kyllä melko surkeassa jamassa nykyään. Pystytäänkö jatkossa edes kunnolla maksamaan eläkkeitä? Moni muu asia kotimaassani huolestuttaa. Se kotimaani suorastaan säälittää.
Hieno juttu tämä Liike Nyt Nettiparlamentti ja muutenkin puolueen ohjelma kiinnostaa. Mainittakoon menneisyydestä se, että olen tehnyt töitä koko työ aikani ja -ikäni Suomessa. Olen ollut yrittäjänä ja duunarina siihen asti kun työkyky meni ja sitten olin pakotettu luukulta luukulle systeemin ja nostin kytkintä sieltä. Sekin aika oli rankkaa ankaran verotuksen vuoksi ja monenlaista jarrua yrittämisessä ja myös työnteossa. Oikeastaan ei saanut tehdä töitä niin paljon kuin olisi halunnut. Joku ay-liike ja verotus tuli ikäänkuin seinäksi. Näin ollen olen huomannut Liike Nyt sakissa jotain erilaista ajttelua ja Hjalliksella hyviä videoita.

2 tykkäystä

Kiitos, että sain osallistua pitkällä jutulla suoraan Liike Nyt Nettiparlamenttiin ja ääntäni näin näkymään. Mihinkään muuhun ei juuri mahdollisuuksia tälläisessä touhussa. Kansanedustajilta olen aikoinani kysellyt monenlaista asiaa suoraan emaililla. Vain tosi pieni prosentti edes vaivautuu vastaamaan tai sitten vastaus yhtä tyhjän kanssa. On joukossa ollut muutama joka jopa samaa mieltä kanssani. Riippuu siitäkin mikä on asia. Jos se koskee päätöksenteon arvostelua niin heikosti vastataan tai oikeusasioita. Sanotaan et Suomi on oikeusvaltio. Se on aika kaukana siitä ja korruptio istuu kuin tatti systeemissä kuten siitäkin on olemassa juttua aika monessakin Hjalliksen videossa. Esimerkiksi tässä hyvä pätkä.

1 tykkäys

Mielipiteet

  • suur yritys johtajien miljoona palkkojen leikkaus
  • yksilön arvostaminen sellaisena kun on ja avun anto sitä tarvitsevalle
  • puoluetukien leikkaus
  • enemmän irti eu liitosta päätösen teossa, kauppa sopimuksia saa olla
  • ihmisten auttaminen
  • järki ennen tunteita päätösen teossa

T Jose Pellikka aka Insaniz (paikallinen järjen ääni räppäri)

2 tykkäystä

Kiitos ja hyvä puheenvuoro. Tämä liike on todella tarpeellinen nyky Suomessa, jossa todella moni asia tuntuu olevan retuperällä ja päättäjät ovat todella ylimielisiä ja valehtelevat uskomattoman paljon, uskomattoman monista asioista.
Kyllä se liike nytin kannatus on nyt jo varmaan todellisuudessa lähempänä 10%. Ja nousee koko ajan, se on hyvä se. Koska hallitus on niin monissa asioissa retuperällä ja ei läpinäkyvä.

En vaadi mitään ihmeellistä, en halua valittaa veroista, terveydenhuollosta, eläkkeistä saatikka polttoaineiden hinnoista. Sen sijaan haluan herättää suomalaiset ajattelemaan omaa elämää, omia oikeuksia, mahdollisuuksia, nykyisen hallinnon korruptiota, suurten puolueiden valheellisuutta ja ahneutta jne. Liike Nyt:ltä odotan sen suuren ongelman ratkaisua, miten tämä vuosikymmeniä rakennettu korruptoitu vallanhimo ja järjestelmä saadaan pois eduskunnasta ja virkamiehistä? Ilman sotilasvallankaappausta?

4 tykkäystä

Hienoa tekstiä.
Nyt Liike on asia linjalla ja pysyy siinä.
Hienoilla arvoilla mennään rehellisesti eteenpäin.

Tervehdin rakentavaa kritiikkiä, joka mielestäni tarkoittaa sitä, että jokaiseen tunnistettuun epäkohtaan on pystyttävä tekemään ratkaisuehdotus. Suurin haaste on ymmärtää isojen toimintaverkostojen keskinäisriippuvuudet. Jokaisella muutoksella on seurannaisvaikutukset, jotka voivat olla positiivisia, negatiivisia ja samaan aikaan molempia. Toivottavasti tässä parlamentissa osaamme keskustella asioista, väitellä asioista ja edes yrittää ymmärtää sitä, miksi olemme samaa mieltä tai eri mieltä.

Kiitokset itsellesi, Hjallis. Tässä on potentiaalia.

Voin myöntää, että liityin Nettiparlamenttiin tänään. Liike Nyt kuulosti siltä, mitä olen etsinyt. Haluan tietää lisää, ja arvostan tätä mahdollisuutta dialogiin.

Olen kohdannut - ja kohtaan tälläkin hetkellä - niin paljon rakenteellista korruptiota, että voisin todennäköisesti kirjoittaa aiheesta jo kirjan. Ja valitettavasti korruptio voi tällä hetkellä Suomessa hyvin. Miksi aiheesta pitäisi välittää, varsinkaan jos se ei ole osunut vielä omalle kohdalle?

  1. Rakenteellinen korruptio vie rahaa, muun muassa kansalaisten maksamia veroeuroja, ilman että mitään saadaan vastineeksi.
  2. Se voi viedä kansalaisen lakisääteiset oikeudet, silloin kun korruptoitunut taho päättää niiden toteutumisesta.
  3. Se voi viedä tietyissä tapauksissa koko omaisuuden tai enemmän, mukaan lukien perinnöt - joten myös lapsesi voivat menettää kaiken, mikä on suvun työllä hankittu.

Omalta osaltani olen päättänyt, että tuen korruption vastaista toimintaa siinä määrin kuin vain pystyn. Integriteetti ei ole koskaan poissa muodista.

2 tykkäystä

Hjallis. Tuo on totta mitä puhut. Hakaniemi punaisin nenin ja sadetakit hulmuten ovat kertoneet aatteestaan meille useita kymmeniä vuosia.
Heiltä on vain unohtunut kertoa aatteensa ja aatehuoneistojensa maksajat.

Nyt on aika pistää sadetakkimiehet koipussiin.
Kait’ sinne voi suhauttaa mukaan hieman heidän pöytälaatikoista löytyvää aatejauhoa.

AY -liike ei kanna - ei Rinne eikä Sanna.

1 tykkäys

Tåytyy jonkin verran puolustaa ay- liikettäkin. Aika paljon on tavallisen duunarinki eteen aikojen kuluessa tehny. Valu vikoja on kaikissa osa puolissa. Eikä ek.n irtautuminen sopimus kultturiista ole niitä viisaimpia asioita lähi menneisyydestä. Sanelu kulttuuria koitetaan palauttaa suomeen. Onnea kaikille ehdokkaille kunnallis vaaleihin.

Uskoakseni kukaan ei kiistä ay-liikkeen menneitä saavutuksia ja kuinka on puolustettu työläisten oikeuksia.
Valitettavasti tänä päivänä kun katsoo, niin tulee enemmän mieleen ay-liikkeen johtajien suuret palkat ja suunsoitto sekä kyvyttömyys uudistua. Elämme globaalissa taloudessa, missä yritykset kilpailevat ja toiminta ei ole paikkaan sidonnaista juurikaan.

En tiedä mistä lähtien kansalainen ei Suomessa ole enää saanut jättää poliisilaitoksella rikosilmoitusta - tai se riippuu siitä kuka on jättämässä ja kenestä. En olisi välttämättä uskonut, jos en olisi itse kokenut.

Mutta tosiaan poliisi saattaa rajata ilmoitusten vastaanottamista - ja siten myös vaikuttaa rikosilmoitusten tilastotietoihin - ainakin kun teosta epäillyllä on heihin ammatillinen yhteys. Tämäntyyppiset toimintatavat mahdollistavat case Jari Aarnion ja Tytti Yli-Viikarin tyyppiset tapaukset. Se organisaatio, jonka tehtävänä on hoitaa/valvoa/tutkia/tuomita jostain lain vastaisesta toiminnasta, on myös otollisin paikka harjoittaa kyseistä toimintaa, mikäli tämän organosaation suojissa pääsee kaiken valvonnan ja tutkinnan ulkopuolelle.

Miten on mahdollista, että julkisen sektorin viroissa voi vuosikausia estää lain ja oikeuden toteutumisen - ja rikkoa lakia - sekä samaan aikaan saada palkkaa päinvastaisesta?

2 tykkäystä

“Kuinka voi eri virastoissa vuosikausia…” Siis olin aikoinaan valtion laitoksen palveluksessa. Siellä oli kaikenlaista suhmurointia valtion rahojen kanssa. Syyt siihen, miksei vääryyksiin puututa on se, että vastuunalaiset johtajat eivät ole millään tavoin ohjeistettuja valtion varojen käytöstä. Budjetista revitään irti se mikä lähtee.
Ei siellä valtion laitoksilla kukaan ole kiinnostunut miten sitä valtion rahaa palaa…
tai joskus voi sattumanvaraisesti joku joskus vähentää menoja, mutta harvinaista se on…

1 tykkäys

Tällaisessa uutisessa ja asiayhteydessä en haluaisi Liike Nytin nimeä nähdä. Mikä ajatus on leikata opetuksesta, kun iso osa täälläkin kommentoineista haluaa panostaa lapsiin ja nuoriin? Onko tässä väännelty totuutta, vai mikä idea? Onko äänestystä varten kysytty Nettiparlamentin helsinkiläisten mielipidettä?

Kiitos kutsusta. Lahjoitukset vaikka tieteen ja koulutuksen,yliopistojen,sairaaloiden ymv. Kuten Yhdysvalloissa esim. Ihmiset lahjoittavat pienellä porkkanalla alkuun.? T. Kai Lindström täällä Helsingistä. Vapun alla tavattiin Hakaniemessä kun tulit autolla. Alvi pois selkänahasta kun ihmiset tekevät työtä tulee alvi piiska ja rankaisee.