YK:n vammaissopimuksen noudattaminen

Hei,

Olen jo pitkään katsellut sivusta, kuinka YK:n vammaissopimus on edelleen Suomessa todella huonoilla kantimilla. Vammautuneilla/Invalideilla on subjektiiviset oikeudet saada esim. liikkumiseen (sote-kortti) tukea, mutta kuntien/kaupunkien vammaispalvelut räikeästi rikkoo tuota oikeutta.

Kun puhutaan tasavertaisuudesta, niin liian usein vammaiset ihmiset jäävät auttamatta ulkopuoliseen rooliin.

Puhun nyt omasta kokemuksesta. Varsinkin aivovamman saaneilla ihmisillä on erittäin vaikea todistaa vammaispalvelun virkamiehelle, että tarvitsee apua. Aivovamma ei aina näy ulos ihmisestä ja niinpä usein joutuu ihminen valittamaan ihan loppuun asti ja silloinkaan ei ole taetta että asialle tulisi myönteinen ratkaisu.

Voisiko Liike Nyt ajaa asiaa. mikä takaisi vammaispalveluiden toimivuuden niin, että me kaikki olisimme tasavertaisia?

Terveisin

Mikko A Ratia

7 tykkäystä

Moi Mikko,

Tärkeän asian äärellä ollaan ja kiitos, kun nostit asian tänne keskusteluun!

Olen itse myös omakohtaisia kokemuksia omaava, liikuntarajoitteita on ja juurikin nämä “ei näkyvät” oireet herättävät ihmetystä ulkopuolisissa, kuten äkillinen väsyminen jne.

Annan pisteet nyt täysin Osku Timoselle, joka on Liike Nyt-puolueen jäsen, mutta ei tänä vuonna vielä asettunut ehdolle vaaleihin. Oskullahan on paljon omaa kokemusta ja toiminut aktiivisesti järjestötoiminnassa.

Oskun avulla, kuntavaalien aikana, saimme jo kerättyä ympäri Suomen Liikkeen jäseniä yhteen, joilla erityinen halu ja kokemusta edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Kokemusta on työn puolesta, omasta elämästä tai sekä-että.

Eli vastaus kysymykseen on KYLLÄ. Me haluamme ajaa eri tavalla vammaisten asioita, esteettömyyttä, saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta.

Työ on vasta alussa, mutta olemme nyt löytäneet toisemme ja meillä on ryhmässä yhteinen tavoite.

Tein itsestä pienen esittelyn tuonne Tampere-osion alle ja sieltä löytyy myös yhteistietojani.

T.Jonna

3 tykkäystä

Moi :slight_smile: Loistava nosto! Täällä myös yksi aktiivinen vaikuttaja tähän.Työskentelen kohderyhmän kanssas päivittäin ja koen erittäin tärkeänä YK:n vammaissopimuksen ja sen noudattamisen Suomessa. Olen ehdottomasti kiinnostunut olemaan tässä aktiivisesti mukana! :slight_smile:

6 tykkäystä

Huomenta Jonna :slight_smile: Mukava huomata, että asia kiinnostaa muitakin :slight_smile:

Tarkoitukseni oli kirjoittaa asiasta aikaisemmin, mutta minun henk.koht elämä on ollut nyt yli vuoden ajan aika suorittamista, sillä olen joutunut faijani asioita järjestelemään ja aika on mennyt siihen.

Osku ottikin jo yhteyttä minuun. Kiitos siitä.

3 tykkäystä

Kiitos siitä. Yhdessä tehdään enemmän

3 tykkäystä

Tärkeä nosto ja hienoa, että teit sen, Mikko!
YK:n vammaissopimuksen noudattamisessa on paljon edistettävää ja tehtävää niin kunta- kuin valtakuntatasolla. Tämä on iso kokonaisuus, jonka eteen riittää tekemistä.

5 tykkäystä

Kiitos Marita :slight_smile: Tekemista riittää, kuten kaikessa missä byrokratia jarruttaa, mutta ilman että tekisi sen asian eteen mitään ei tule mitään valmista ikinä.

3 tykkäystä

Oikealla asialla nyt liikkeellä. Kuntia velvoittava laki määrittelee mitä tehtävä, näitä rikkovat kunnat vastuuseen.

3 tykkäystä