Saako täällä haastaa?

Hjallis markkinoi lukihäiriötään, mielestäni ei kannattaisi. Onko se markkinointia vai huonosti valittuja sanoja? Lukihäiriön tai vaikka ADHD diagnoosin saa helposti, jos haluaa. Ei sitä tahdo oikeaoppisesti saada julkiselta sektorilta, mutta yksityiseltä sektorilta sen saa jos haluaa. Toivoisin vastauksissa jotain järkeä ja miel. perusteluiden kerä. Minä tykkään Hjalliksesta ja hänen politiikastaan, siitä tässä ei ole kyse. En olisi muuten ehdolla Kuopion kunnallisvaaleissa Liike Nyt riveissä, (siis hakenut ehdolle, en tiiä hyväksytäänkö minua). Juha “Julius” Huttunen

2 tykkäystä

No onko sitä nyt sitten “markkinoitu”? Sen yhden eduskunnan istunnon jälkeen oli otsikoita, mutta itse en kyllä puhuisi ratsastamisesta.

3 tykkäystä

Oot siis hakenut ehdolle Kuopioon ja ajattelit markkinoida itseäsi haastamalla tallai. Ei sulla mitään muuta ollut heittää kehään?

1 tykkäys

Noh, kiitos vastauksesta ensinäkin! Kysyin ihan pokalla ja tosissani, että saako tässä parlamentissa haastaa ja kysyä kiperiä kysymyksiä. Saatan vähän haluta tietää millaiseen porukkaan olen mukaan hakenut, ja että oliko se mahdollisesti fiksu veto vai jotain ihan muuta. Että semmottia. Jos tämmönen ei oo toivottua ni en toivo pääseväni ehdolle.

Jos ekasta poikkipuolisesta kommentista olet jo valmis lipeämään ehdokkuuden tavoittelusta, niin millä eväillä sitä kuopiolaisten hyvinvointia sitten edistäisit?

1 tykkäys

Kiitos taas! Haluan saada täältä myös vinkkejä ja ohjeita ja sparrausta. Haluan myös osaltani kehittää keskustelun tasoa. (Kuulostaa hullulta?). Kirjoitin ja tarkoitin kyllä ihan täällä Liike Nyt parlamentissa oloa ja että saako täällä haastaa ja käynnistää kenties vakavempiakin keskusteluita. En ainakaan tarkoituksella suunnannut tätä mielipidettäni, joka on siis minun mielipiteeni, kommenttiin tai varsinkaan kommentoija seponpoika.niemiseen. Anteeksi jos näin vahingossa tein tai kirjoitukseni tulkitsit niin. Kyllä minäkin teen virheitä, enkä nyt tarkoita edes sitä että kommentoija olisi tehnyt jonkun virheen. Jos ei tee ikinä virheitä ni sit ei tee varmaan ikinä yhtään mitään. Virheistä voi oppia ja yritän itse oppia myös tämän parlamentin kautta. Sikäli kun minut nyt ylipäätään hyväksytään ehdolle. Olen myös aika räiskyvä persoona, että varmaan jos ehdolle pääsen niin minulle pitäisi kertoa mitä saa puhua ja mitä ei :slight_smile: Hyvää pääsiäistä joka tapauksessa! - Julius

Populisti pullaposki, laiha liero lässyttää
Valehtelee silmät päästä, lupauksiaan kylvää
Aivopieruja päästää, lässyttää, lällättää
Oma perse ja palkka, kunhan ne vain kestää

Uudestaan, nopeempaa, lujempaa

(Erään kirjailijan runo/laulu eräästä kirjasta)

Minä olen sellainen punkkari ja anarkisti että päätösvalta kansalle ja energiantuotanto myös… ja myö tiietään miten se tehdään, ja se me tehdään todeksi!!!

Sanotaan vielä samaan konkurssiin että Persut on ottamassa aika isoa osaa. Muut puolueet tuppaa menettää kannatustaan juuri valehtelun takia. Jos Liike Nyt haluaa nousta oikeesti ni se vaatisi sitä joukkovoimaa ja miel. siten että porukassa sitä viestintää tehdään fiksusti ja yhteisesti, porukalla. Ei ne massat tahdo muuten lähtee messiin. Mää tiiän markkinoinnista jotain… Hehe

Mun korvaan kyllä särähti, kun väitit, että ADHD- tai lukihäiriödiagnoosin saa helposti, jos vain tahtoo. Mihinköhän faktaan pohjaat tämän? Minun käsitykseni asiasta on aika erilainen. Molemmat diagnoosit kun aiheuttavat kärsimystä ja kouluikäisissä mm. koulukiusaamista.

1 tykkäys

Kiitos mirjareijo “Mirre” kommentista ja vastauksesta ja hyvästä kysymyksestä. Minulla on kaksi läheistä tuttavaa intistä, toinen on Terveystalolla Turussa ja toinen Silmälääkärinä Kuopiossa. Olemme tästä keskustelleet. En missään nimessä väitä että mielenterveyshäiriöt tai sairaudet olisi huonoutta tai vika, minä olen käynyt masennuksen takia ihan osastohoidossa, ja siitä toennut ja virkistynyt nykyisin. Väitteeni perustuu valitettavasti muutamaan hyvänpäivän tuttuun, jotka ovat käyneet yksityiseltä hakemassa joko ADHD paperit tai LUKIHÄIRIÖ-paperit. Satun sen verran tietämään ainakin toista näistä, että hän kyllä osaa lukea jos haluaa, ja osaa keskittyä, jos haluaa. Hän on MIELIPITEENI, idiootti. Eli hän halusi ne diagnoosit että ei tarvitse tehdä mitään, jos sille päälle sattuu. Mutta jos mieli on hyvä ja hän on esim. selvinpäin, eipä sitä lukihäiriötä tai ADHD oireita olekkaan. Ja tästä olen tullut lääkäriystävieni kanssa siihen lopputulokseen, että mainitut sairaudet on yli-tilastoituja kun puolestaan idiotismi on ali-tilastoitua. Toivottavasti tämä avasi paremmin sitä, mitä minä tarkoitin ja tarkoitan tällä koko aiheella. Hjalliksen kanssa olisi kiva jutella uusiutuvasta suomalaisesta energiasta ja bisneksesta ja miten ilmastonmuutos torjutaan suomalaisittain, globaalisti, halavalla, helposti. Saa kommentoida ja kertoa vastaväitteitä, minä mielellään otan itse haasteita vastaan :wink:

1 tykkäys

Hei!

En näkisi asiaa markkinointina. Jos sattuu moka, joka johtuu lukihäiriöstä - ja siitä kiusataan, on hyvä kertoa mistä on kyse. Näin ei tule väärinymmärretyksi.
Itse kärsin epilepsiasta, ja jään usein tuijottamaan tyhjää, kun kohtaus tulee. Näin ollen minua pidetään välillä epäkohteliaana, ellen kerro tästä.
Kertomalla näistä asioista, lisäämme näkyvyyttä ihmisille siitä, minkälaisesta asiasta on kyse, ja miten se voi näkyä. Myös kiusaaminen jota Hjallis koki, oli järkyttävää.

Itse kävin vuoden ADHD- testeissä. Jonot ovat pitkiä sekä tutkimukset myös. Sitä diagnoosia ei usein vain haeta. Tämäkin on ihan lääkäristä kiinni, kuka antaa diagnoosin ja kuka ei.

Haastaminen kuuluu politiikkaan. Toki LiikeNyt ajaa keskustelukulttuurin muutosta, joten väitteleminen keskustelun sijaan ajaisi mielestäni asiaa väärään suuntaan. Aina saa olla eri mieltä: myös puolueen sisällä, mutta haastaminen ei mielestäni ole ratkaisu keskustelikulttuurin muutokseen. Me olemme edellä käyvä puolue, joka panostaa siihen, että mielipiteitäsi ottaa tieteellisesti, järkevästi ja sosiaalisesta ihan kaikkialta. Miksi haluat haastaa?

Hienoa, että haluat nostaa keskustelua täällä, sitä tarvitaan! Muista kuitenkin ihmisten kunnioitus, mikä ei näy positiivisella tavalla puhuessasi oppimisvaikeuksista.
ADHD- potilaalla on tyypillistä se, että yhteen asiaan keskittyminen voi olla todella intensiivistä. Voi kuitenkin olla, että perusasioihin keskittyminen jää, ja tämä on asia jonka arvosteleminen muutaman mielipiteen kannalta ei ole hyvä asia. Lisäksi me Liikenytissä perustamme ajatuksemme tieteeseen. Onko tämä sitä? Terveisin, Annika

3 tykkäystä

Noin on, ja tämä foorumi on kyllä käytännössä melko kuollut.

1 tykkäys

Kiitos annikakujansuu Annika Katariina Kujansuu! Asiallinen kommentti ja rakentava. Itse tosiaan nän tässä kaksi vaihtoehtoa, johon kysymykseni ja “haastoni” perustui. 1) Se oli harkittu ja taktikoitu veto, että Hjallis on ihminen siinä missä kuka tahansa, 2) se oli lipsahdus ja tunteen vallassa tehty harkitsematon veto. Molemmissa vaihtoehdoissa on puolensa. 1=olen ihminen, 2=oiskohan pitänyt tuota sanoa, nostaa heikkouksia esiin. En minä tiedä kumpi vetoaa kansaan paremmin…

Se on totisinta totta että kiusaaminen on väärin ja halpaa, sen ymmärrän ja siitä ei ainakaan ollut tarkoitus olla kyse, että onko kiusaaminen ok tai tuomittavaa, on se tuomittavaa, ei kahta sanaa. Ja hyvä että näpäytti hallitusta, tavalla tai toisella.

Markkinointi puolestaan on mm. henkilöbrändäystä ja sen ylläpitoa. Varsinkin jos kuulijoita on paljon, alkaa olla jo merkitystä mitä sanoo tai ei sano.

Tuo epilepsia on varmaan rasite, tai siis varmasti. Harmi että on. Sekin on inhimillistä ja varmaan sen kanssa voi elää?

Haastaminen kuuluu politiikkaan ja yritystoimintaan ja lääkärikuntaan ja elämään. Se synnyttää ja aiheuttaa keskustelua, joka voi joskus olla jopa rakentavaa, kuten mitä tässä nyt tehdään puolin ja toisin. Että jabadabaduu :slight_smile: Haasteen voi ottaa haasteena, johon vastata tai ratkaista se, tai vaihtoehtoisesti loukkauksena. Sekin on inhimillistä. Minä tykkään haasteista ja ongelmien ratkaisusta, jota Liike Nyt sanomansa kautta edustaa erittäin voimakkaasti. Tehdä asioita paremmin.

Alkuperäinen haaste tai kysymys tai kommentti tai mielipide ja/tai em. yhdessä, oli varmastikkin vähän huonosti muotoiltu minulta ja jopa harhaanjohtava. Mutta se synnytti edes vähän keskustelua sekä asiallista palautetta, ja ainakin pari inhimillistä ihmistä otti asiaan kantaa, tai antoi palautetta tai uuden kysymyksen. Tämä on rakentavaa keskustelua parhaimmillaan. En ota itseeni yhtään vastausta tai kommenttia, en usko että ne on suunnattu minua kohtaan ihmisenä, mutta ne kenties on suunnattu huonoon retoriikkaan, jota kysymyksessäni esitin.

Tarkoitukseni ei ollut myöskään väheksyä tai mollata sairauden oikeasti omaavia. Kokemukseni perusteella kuitenkin on niitä laiskoja, idiootteja, humalaisia, jotka hakevat noita diaknooseja yksityiseltä maksamalla rahaa, että lääkäri on samaa mieltä heidän kanssaan, ja he saavat sen diagnoosin jonka haluavat. ADHD tai lukihäiriö on aika kevyttä kamaa, jos ne on “valesairauksia” eikä niihin tule edes lääkitystä. Asiakkaat on tyytyväisiä jos he saavat paperit, ei ne ole lääkkeitä hakemassa vaan sitä diagnoosia. Koska heillä ei oikeasti ole mitään sairautta, eikä siten ollen tarvitse lääkkeitä. JA NYT TOSIAAN PUHUN NIISTÄ VALESAIRAUKSISTA, en oikeista sellaisista.

hehe :slight_smile:

Julius, Sen sijaan, että sanot tietäväsi miten “se” tehdään niin eikö olisi parempi tällä foorumilla kertoa miten sinä ajattelit hommat tehtävän.

1 tykkäys

Kiitos Arto! Hjallis ehdotti jossain videolla että pitäs saada perustuslaki-tuomioistuin. Että jos poliitikko valehtelee ja rikkoo lakia sinisin silmin, ei sitä tuomiota pidä äänestää eduskunnassa. Se on sellaista kaverikapitalismia se. Ihan perseestä.

Tämä on oma mielipiteeni, mutta edustuksellinen demokratia toimii huonosti, kun puhutaan äänestämisestä vaikka 4 vuoden välein. Ei niiden poliitikkojen tarvii noudattaa lupauksia, ei niitä kiinnosta. Sekin on perseestä. Tiedän että tämä ei tule menemään läpi, mutta minusta valtaa enemmän kansalle ja enemmän nettiäänestyksiä vahvalla tunnistautumisella. Minä en jumalauta tajua miten se muka on niin vaikeaa järjestää. Paitsi että tiedän kuitenkin. Ei poliitikot halua antaa valtaa kansalle, mm. että ne äänestäisi tärkeistä asioita. Poliitikot haluaa pitää sen vallan itsellään, koska ovat vallanhimoisia. (Tästä voidaan keskustella vaikka kuinka paljon, toiv. pointti tuli esitettyä siten että sen ymmärtää).

Vihervassarit ja ylipäätään vasemmalle kompastunut politiikan kenttä haluaa lisätä julkista valtion valtaa, pois kansalaisilta ja yrityksiltä, ainakin PK-sektorilta. Ne kuvittelee että ne voi valtiona ohjailla suuryrityksiä mutta ovat väärässä. Ne lähtee pois Suomesta.

Haittaverot on perseestä. Verotetaan pienyrittäjät työttömäksi. Hei haloo. Mm. polttoainevero tässä näkyvimpänä. Ei se keppi ja pakottaminen ja pelolla johtaminen ole ikinä yhtään missään tai millonkaan toiminut. Se on kuoleman tie.

Kattokaa vaikka alkajaisiksi mitä Suomessa puuhataan, nämä siis jo julkisia tietoja:

“Mahtikoneita ja ilmastoihmeitä”

Eikä nämä ole edes parhaasta päästä mitä Suomessa puuhataan. Kyllä se on porkkana ja tuet ja kannustimet uusiutuvaan energiaan ja käyttövoimaan ja vaikka autokannan uusintaan. Suomi on epäonnistunut näissä aika perusteellisesti monella rintamalla. Tiede ja yrittäjät kyllä pistää kampoihin ja ei se ole mikään iso juttu muuttaa firman pääkonttori vaikka Ruotsiin tai minne vaan.

Mielenterveyshäiriöt, yksinäisyys, päihteet. Niillä on pelottavan paljon yhteistä ja yhteisiä tekijöitä. Sama myös monessa muussa sairaudessa tai ongelmassa, johon ei oikein voi itse mitään. Täällähän hoidetaan ja hyysätään, tehdään SOTEa, joka ei tule koskaan valmiiksi. SOTE sirkus on sitä varten että “kaikki” poliitikkojen kaverit saa duunia loputtomasta suosta, valtion piikkiin, eli veronmaksajien piikkiin. Demarit rakastaa SOTEa, koska ne voi vuosi vuodelta paisuttaa julkista sektoria sillä verukkeella. Katsokaa vaikka Marinin avustajien määrää??? Se tekee siitä ihmisestä tyhmän, anteeksi vain. Ei se varmaan tarvii niitä avustajia kuin muutaman, mutta saipahan kaverit hyväpalkkaista duunia veronmaksajien piikkiin.

Perustulo, kansalaispalkka, ihan sama miksi sitä kutsutaan. TODELLAKIN. Se lukee perustuslaissa. Minkä helvetin takia sitä ei voi automatisoida ja digitalisoida, koska ihmiset saa joka tapauksessa sen perustulon. Nyt se työllistää ihan vitusti ihmisiä, siis se paperisotku jonka voisi automatisoida. Mutta ei, sehän tarkoittaisi että virkailijoista tulee työttömiä. No perkele niille sitten keksitään jotain duunia mikä tuottaa arvoa. Kumileimasin on keksitty ja robotti osaa sen leiman iskeä erittäin hyvin ja täsmällisesti.

EU hyvä, yhteisvastuut ja Ranskalaisten sekä Saksalaisten pankkien pelastaminen perseestä. Hoitakoot omat sotkunsa itse. Sama pätee myös Espanjaan ja Italiaan jne. TÄMÄ VITTU koskee myös Helsinkiä. Helsinki lämpee kivihiilellä ja Kallion ituhipit haluaa että maaseudulta poistetaan polttomoottorit. Jumalauta ne ei vittu älyä tästä elämästä mitään. EI MITÄÄN. Hoitakaa omat asiat ensin kuntoon ennen kuin tulette muita verottamaan ja rokottamaan ja aiheuttamaan kurjuutta ja työttömyyttä ja päihdeongelmia.

Ideointi, luovuus, innovaatiot, TKI. Ihan simppeliä juttua kaikki. Ideoiden raaka-aine on tieto ja moottorina lapsenomainen kiinnostus maailmasta ja siitä, miten asiat toimii tai ei toimi. Tieto ja tiede on se juttu. Ei politiikka, ei jonkun mielipide, ei edes minun mielipiteellä ole väliä.

Hei. Ihmettelen Savon kuntavaali ehdokkaan vaalialoitustaan. Olen Annika kanssasi samaa mieltä. Aiheesta keskustelutyyli jo loukkaa sellaisenaan. Minulla on tämä ongelma eikä se kouluaikoina tuottanut kuin ongelmia. Savon ehdokaan kannattaa vaihtaa " sloukaniaan". T. Häry

2 tykkäystä

Puhut ilmeisesti minusta? Tuota…, en kyllä ajatellut että tämä foorumi on vaalityötä varten, vaan nimen omaan Liike Nyt “sisäinen” vai olenko ymmärtänyt asian ihan väärin. Nyt kun asiaa ajattelen, niin voihan täällä tosiaan olla niitä, ketkä ovat nimen omaan äänestäjiä ja haluavat seurata tätä kautta mitä tapahtuu? Luulin tosiaan että tämä foorumi on enemmälti niille ketkä ovat itse jossain määrin ja jollain tasolla kiinnostuneita politiikasta, kuten esim. minua kiinnostaisi Kuopion asiat, koska asun täällä. Laitoin viestini myös valtakunnalliselle foorumille, en suunnattuna Kuopioon. Jos keskustelutyylini on loukkaava, en varmaan sitten kuulu porukkaan, mikäli tuo loukkaus katsotaan esim. puoluetasolla sellaiseksi. Älkööt siis päästäkö minua ehdolle niin sillähän siitä sitten selviää helposti. En aio aloittaa vaalikampanjaani, ellen tiedä olevani ehdolla. Ei juku et hävettäs kampanjoida ja sit joutus pyytelee anteeksi kun ei minua hyväksyttykkään. Että ei muuta ku rakentavaa haukkumista lisää. Nythän tässä haukutaan minua, tämmöisillä kommenteilla, jotka on tekaistu muutaman lauseen perusteella, tuskin edes kaikkia tässä ketjussa sanomaani lukeneena.

Enpä minä nyt Persuja rehellisiksi väittäisi :smiley: . Äänestäjät ovat vaan unohtaneet jo heidän valheensa ja lankeamassa samaan ansaan kuin ennenkin. Jos rupeisi mediaesiintymisen alta tutkimaan Perussuomalaisten toimintaa löytyisi näitä valheita sieltäkin.

Tässä onkin yksi syy, miksi itse koen välillä äänestämisen turhauttavana vaikka politiikka on muuten itselleni tärkeää. Poliitikkojen puheet ovat epäselvää poliittista liturgiaa eikä kysymyksiin ikinä vastata suoraan. Vaalien alla lupaillaan ja myöhemmin huijataan äänestäjiä. Tähän sortuu joka ikinen puolue.

Avoimuus ja rehellisyys olisivat todella tarpeen politiikassa, koska en usko olevani yksin ongelmani kanssa. Markkinoinnillisesti siihen olisi varsinkin Liike Nytillä uutena puolueena hyvä mahdollisuus tarttua, kun puolueen lyhyen historian vuoksi aiemmat tapahtumat eivät vaikuta yhtä vahvasti tämän päivän äänestäjiin.

Itse kysymykseen, että onko lukihäiriön markkinointi kannattavaa tai oliko kyseessä edes markkinointia ? Mielestäni aivan kaikki teoissa, sanoissa ja koko olemuksessasi voidaan luokitella siihen miten markkinoit eli ns. myyt itseäsi muille, tässä tapauksessa äänestäjille. Puhutko formaalisti vai vapaammalla tyylillä, onko hiuksesi leikattu siiliksi vai värjätty neon pinkiksi, mistä asioista edes valitset puhua, ym. Ja tähän joukkoon voisi sen lukihäiriöstä mainitsemisen lisätä. On eriasia sitten, onko markkinointi tehty tahallaan vai vahingossa, ja jos markkinointi on onnistunutta, kohderyhmä ei osaa sitä erottaa.

Uskonko, että Hjallis tarkoituksellisesti markkinoi lukihäiriötä laittamalla termin YouTube- videon otsikkoon ja puhumalla aiheesta? En henkilökohtaisesti usko, että teko olisi ollut harkittu. Oliko se silti kannattavaa? Kyllä. Asiasta kertominen luo Hjalliksesta inhimillisemmän ja helpommin lähestyttävän kuvan. Hjallis tunnetaan rikkaana miehenä Diili-ohjelmasta ja varmasti useita vakavasta lukihäiriöstä kärsineitä lohduttaa kuulla, että niin menestyneellä ihmisellä on myös lukihäiriö, eikä ole itsekään tuomittu mihinkään pelkän diagnoosinsa vuoksi.

Puhuit myös ystävästäsi, jolla on lukihäiriö ja pystyy kyllä lukemaan hyvin, eikä se vaikeuta hänen elämäänsä. On tärkeää muistaa, että lukihäiriötä on eriasteisia. Itsekin sain lukiossa keskivaikean lukihäiriön paperit. Oma lukihäiriöni ei ole vaikeuttanut muuten opintoja ja elämääni paitsi hitaammalla lukunopeudella ja sillä, että välillä luen sanoja vahingossa väärin (kuten Hjallis oli eduskunnassa puhuessaan tehnyt). Tunnen toisaalta ihmisiä, joilla on niin vakava lukihäiriö, että ovat joutuneet lopettaa opiskelun kesken sen vuoksi. Itse en voi ihmisenä, jonka elämään lukihäiriö ei ole traagisesti vaikuttanut kertoa, miten sen pitäisi vaikuttaa muiden lukihäiriö diagnoosin saaneiden kohdalla. Erot pelkän “lukihäiriö” diagnoosin sisällä ovat valtavia.

Toisaalta en edes ymmärtänyt miten tämä asia liittyi suoraan aiheeseen Hjalliksen lukihäiriön markkinoinnista. Kuitenkin kyseisellä videolla Hjallis korosti sitä, että vaikka lukeminen olisi vaikeaa, voi silti kovalla työllä menestyä. Henkilökohtaisesti koin ylpeyttä, kun Hjallis puolusti itseään naurunalaiseksi jouduttuaan. Olihan asialle nauraminen opetusministeri Li Anderssonin suunnalta erittäin epäkypsää. Pystyn samaistumaan tähän, koska itseäni välillä pelottaa lukea ääneen tekstiä, koska lukihäiriön vuoksi luen usein väärin ja olen ennen joutunut naurunalaiseksi kyseisissä tilanteissa.

Toivon, että tästä pitkästä tekstistä sait jotain irti ja tämä aiheutti jonkinnäköistä pohdintaa. Loppuun sanottava vielä, etten ole markkinoinnin ammattilainen, vaikka muita kauppatieteitä opiskelenkin :smiley:

5 tykkäystä